News
Insights
Arkiv
Kris och lågkonjunktur – vad väntar runt hörnet 2020?
Osäkerheten om vad framtiden för med sig är stor. Att vara väl förberedd minskar sannolikheten för allvarliga felsteg vid oväntade händelser som annars riskerar att urholka förtroendekapitalet. Det handlar om att förutse, förebygga och förbereda verksamheten –...
Sex av tio börsbolag följer Agenda 2030
En nyligen framtagen rapport över de största svenska börsbolagens hållbarhetsrapportering visar att sex av tio bolag ställer sig bakom FN:s Agenda 2030. Detta är en ökning ifrån i fjol, men bara 20 procent av dessa har kopplat sitt arbete till något av de 169...
Aspektas rapport om börsbolagens hållbarhetsrapportering 2019
Hållbarhetsarbete handlar om att ta ansvar för organisationens påverkan på omvärlden. Hållbarhetskommunikation handlar i sin tur om att förklara hur detta ansvarstagande ser ut i praktiken. När omvärlden får en klar bild av hur organisationen tar sitt ansvar omsätts...
Så blir din årsredovisning bättre än genomsnittet
En bra årsredovisning skapar intresse för och kunskap om bolaget både hos nya och befintliga investerare. Aspekta har för åttonde gången genomfört en trendstudie av de 25 högst värderade skånska börsbolagens årsredovisningar. Här är våra viktigaste rekommendationer:...
Ditt företags roll i samhället – En kurs från Aspekta och Handelskammaren
Den 4 oktober kommer Aspekta tillsammans med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren att göra en djupdykning i företagens roll i samhället. Under en heldag kommer fokus att läggas på hur din organisation kan i relation till politik och media påverka och driva...
Aspektas hållbarhetsredovisning 2018
Hållbarhet är en viktig fråga. Det handlar om hur individen mår men också om hur vår omvärld mår. Och alla kan dra sitt strå till stacken för en mer hållbar värld. Vi på Aspekta hjälper våra kunder att hitta de områden där de har störst påverkan på sin omvärld, vi...
Hållbarhetsrapporter: Vad vi ser fram emot inför årets skörd
Under 2018 gjorde vi på Aspekta en kartläggning över hållbarhetsrapporterna tillhörande landets 220 största börsbolag. En både intressant och givande läsning, inte minst då det gav oss tillfälle att uppleva den stora kreativa bredd som finns när det kommer till att...
Aspekta ny partner till Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet
PR- och kommunikationsföretaget Aspekta har slutit avtal om att ingå i partnerprogrammet vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Aspekta ingår därmed i Ekonomihögskolans breda partnernätverk och kommer bland annat bidra i utvecklingen av ett nystartat...
5 tips för IR i sociala medier
För att bygga framgångsrika investerarrelationer gäller det att våga blicka bortom de traditionella verktygen och även börja väva in sociala medier i det dagliga arbetet. Men för att lyckas krävs mer än att bara klippa och klistra text från det senaste regulatoriska...
Vässa dina kunskaper i Investor Relations
Arbetar du med investerarrelationer på ett börsnoterat bolag eller ett bolag som planerar att noteras och vill lära dig mer? Den 10 maj har du möjlighet att gå vår uppskattade utbildning IR i praktiken. Under en heldag får du en grundlig genomgång av de viktigaste...
”Stormen Jan drar in och släpper fram Löfven”
Från midsommarafton varje dag till att stormen Jan drar in, politiska surdegar går inte längre att ducka för, Miljöpartiets nya språkrör blir en nyckelaktör och Malmö visar vägen i runda två. Csaba Bene Perlenberg som stod för den politiska spaningen på Aspektas...
Förtroendekapitalet och förtroendet för kapitalet
I en värld av misstro mot i princip alla auktoriteter och större osäkerhet är förtroende i dag en nyckelfråga. Det handlar både om företagen vi leder och samhället vi lever i. Därför är det inte förvånande att Corporate reputation går från fjärde till första platsen...
Varför är ”branding” viktigare än marknadsföring?
Varför skulle man överhuvudtaget bry sig om att prioritera varumärkesarbetet före sin egna fantastiska taktiska marknadsplan som kommer lyfta företaget till stratosfäriska höjder? Ett enkelt svar på den frågan finns i din mobil, surfplatta eller dator och heter...
Varumärkesutvärdering – En checklista
Hur vet du att ditt varumärke är tillräckligt starkt för att leverera det interna och externa värde du behöver i ditt marknadsföringsarbete? Vi har tagit fram en mycket kort checklista med ett fåtal frågor som snabbt ger en fingervisning om ni är på rätt väg: Finns...
VD och ledningsgruppen måste bära ansvaret för företagets varumärkesarbete
"Branding är inte bara det operativa arbetet som utförs av marknadsavdelningen" Ett starkt varumärke byggs huvudsakligen på en kundfokuserad strategi där distinkta och relevanta varumärkesegenskaper kommuniceras till mottagarna, so far so good. Men, om vi tänker efter...
Stärkt förtroendekapital med hjälp av engagemang och ställningstaganden
På årets internationella branschträff för PR-branschen, ICCO Global Summit i Dublin 4-5 okt, är det framförallt ett ord som frekvent återkommer bland föredragshållare och i diskussioner – Förtroende (Trust). Förtroende för verksamheter och varumärken, förtroende för...
Oheliga allianser, politiska vildar och osexiga surdegar – lokala trender i det politiska landskapet
Månadens lästips är utan tvivel rapporten Snabbtänkt – reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, ett unikt forskningssamarbete där närmare 100 forskare bidrar med 80 texter som analyserar och reflekterar över årets val och valrörelse. Aspekta har läst...
Aspekta föreläser om hållbarhet på Ekonomihögskolan i Lund
Ekonomihögskolan i Lund anordnade förra veckan en inspirationsdag med tema Hållbarhet för sina studenter. Vi blev inbjudna att medverka som föreläsare, med anledning av den hållbarhetskartläggning vi genomförde i början av sommaren 2018. Martin Lucander, konsult inom...
Efter valet: avvakta och påverkas eller agera och påverka?
”Thriller”, ”rysare” är bara några uttryck som använts av svenska och internationella medier för att beskriva det svenska valet och stundande regeringsbildningen. För om det är något som statsvetare, opinionsbildare och politiskt aktiva är överens om är det att vi...
Almedalsveckan kan vitaliseras av Folkemödet i Allinge
Den danska motsvarigheten till Almedalsveckan, Folkemödet i Allinge på Bornholm, har precis avslutats. Det är en pigg åttaåring som känns mer välbesökt, folkligare och i flera avseenden mer inspirerande än den femtioårsjubilerande Almedalsveckan. Och då är det inte...
Aspekta och Region Skåne tecknar ramavtal för tjänster inom Public Affairs
Aspekta har tecknat ett ramavtal med Region Skåne för tjänster inom Public Affairs för Region Skåne dess förvaltningar samt för bolagen Business Region Skåne, Tourism Skåne, Event in Skåne, Invest in Skåne AB, Film Skåne AB samt Skåne Care. Aspekta vann upphandlingen...
Lär dig att hantera kurspåverkande information
Misstänkta insiderbrott blir allt vanligare bland svenska börsbolag och trots införandet av en skarpare lagstiftning mot marknadsmissbruk (MAR) ökar anmälningarna. Nasdaq, Finansinspektionen och Ekobrottsmyndigheten arbetar aktivt för att stävja utvecklingen och tunga...
Vässa dina kunskaper i Investor Relations
Arbetar du med investerarrelationer på ett börsnoterat bolag eller ett bolag som planerar att noteras och vill lära dig mer? Den 31 augusti har du möjlighet att gå vår uppskattade utbildning IR i praktiken. Under en heldag får du en grundlig genomgång av de viktigaste...
3 tips för effektivare digital kommunikation under Almedalsveckan
Antalet evenemang under Almedalsveckan har ökat stadigt de senaste åren. När konkurrensen om uppmärksamheten hårdnar kan digital kommunikation hjälpa er att nå fram med ert budskap och skörda framgångar i ert påverkansarbete under veckan. Informationsbruset under...
Almedalspanelen – 4 fallgropar att undvika
Almedalsveckan firar 50 år och är en unik möjlighet för den som vill forma samhällsdebatten inför valet i höst. Arrangerar ni ett seminarium eller en paneldebatt under veckan? Undvik dessa misstag när ni sätter samman er panel. Gör inte panelen för homogen. En panel...
