News
Insights
Arkiv
Dags att ta Public Affairs till en ny nivå
Så kom den efterlängtade dagen, restriktionerna kopplat till coronapandemin hävs och livet börjar återgå till det normala. Så även politiken. Vi förstår om din organisations engagemang i samhällsfrågor och Public Affairs har lagts lite i träda när frågeställningarna...
Årets Matbluff – en kommunikationsbluff
Häromdagen utsågs för sjunde året i rad Årets Matbluff av konsumentföreningen Äkta Vara. För första gången var det dock inte en matbluff som vann – utan en upplevd kommunikationsbluff. När Arla tog priset för sin kampanj Netto-noll klimatavtryck är det således inte...
Aspekta rivstartar 2022 med två nyrekryteringar
Efter ett intensivt 2021 där vi ser stärkt efterfrågan på våra tjänster är vi mycket glada att inleda det nya året med att välkomna två nya kollegor. Sara Lindblad kommer in som rådgivare, skribent och projektledare specialiserad på hållbarhetsfrågor och Public...
5 trender inom hållbarhetsredovisning 2021
För fjärde året i rad har Aspekta genomfört sin årliga kartläggning över hur de största svenska börsbolagen kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Kartläggningen spänner brett över flera olika områden och tar fasta på hur pass övertygande och tydlig kommunikationen är i...
Förbered era sociala medier inför Black Friday
I november inträffar en av de största shoppingdagarna under året - Black Friday. Detta är en dag som bidrar med många möjligheter för företag – men hur agerar kunderna om något går fel? Att samhället har blivit alltmer digitaliserat de senaste åren har bland annat...
Välkommen till Aspekta, Fanny Nilsson, byråns nya praktikant
Vem är Fanny Nilsson?Jag heter Fanny och pluggar strategisk kommunikation och digitala medier på Lunds universitet, campus Helsingborg. Jag är projektledare för Samhällsvetarkårens kommunikationskommitté och har tidigare arbetat extra som studentmedarbetare inom...
Är du Aspektas nästa juniorkonsult inom strategisk kommunikation?
På Aspekta löser vi kunders komplexa kommunikationsutmaningar och skapar aktiviteter och budskap som når ut för att påverka, engagera och beröra. Det som förenar oss är vårt starka engagemang för våra kunder och att vi aldrig slutar vara nyfikna på vår omvärld. Vi...
Varmt välkommen till byrån, Karoline!
Vem är Karoline Matilde Bruun? Jag heter Karoline och bor i Köpenhamn där jag också har studerat marknadsföring och strategisk kommunikation på Copenhagen Business School. Under min studietid var jag utbytesstudent och spenderade en termin på University Dauphine i...
Tips inför kontakten med media
Du trodde att du kunde hantera media. Du krävde att få läsa texten på förhand. Ändå blev artikeln inte alls som du trodde. Och det är bara att inse – alla journalister vinklar en story. En artikel kan inte innehålla allt och måste vinklas för att budskapet ska vara...
Hur står sig verksamhetens kommunikation i händelse av kris?
Det är nu över ett år sedan pandemin spred sig över världen. Det snabba förloppet och osäkerheten kring hur pandemin skulle påverka oss ställde höga krav på hur verksamheter kommunicerade med sin omvärld. Många företag och organisationer gick in krisberedskap och...
Påverkansarbete i ett förändrat landskap
Hur ser rådande klimat ut för samhällsdebatt och ens möjlighet att påverka i viktiga samhällsfrågor? Det är en rimlig fråga att ställa sig nu när de naturliga mötesarenorna blir digitala och de flesta makthavare och beslutsfattare har fokus på att hantera olika...
Fem årsredovisningstips – fem i tolv
Årsredovisningen är ett grundläggande kommunikationsverktyg där ett börsnoterat företag på ett uttömmande sätt kan förklara bolagets affär, produkter, marknad och möjligheter. Trots det ser vi allt för många noterade bolag som väljer att publicera det worddokument som...
Hållbarhetsredovisning – Fem tips för att ta första steget
Genom ”Hållbarhetslagen” känner nu fler bolag sig manade att redovisa sitt hållbarhetsarbete. Detta är förstås positivt och svarar väl mot omvärldens ökade förväntningar på regelbunden och rättvisande hållbarhetsinformation. Det ökade intresset gör att även bolag som...
Nytt år och nya tider – dags för en make over för årsredovisningen?
Efter ett år som 2020 känns det extra viktigt att blicka framåt. Men det kan kännas svårt när det mest känns grått och trist i januari. Kanske är din årsredovisning redo för en make over? Slå en signal till oss på Aspekta om du vill ta ett inspirationsmöte eller...
4 tips till arbetet med Agenda 2030
I Aspektas senaste kartläggning av de största svenska års- och hållbarhetsredovisningar har vi valt att fokusera på hur bolagen presenterar arbetet med Agenda 2030. Från vår kartläggning kan vi dra flera slutsatser och utifrån dessa skulle vi vilja ge fyra tips till...
En bra marknadsbeskrivning bygger förtroende och minskar osäkerhet
I Aspektas tidigare årsredovisningsspaningar har vi framhållit att en bra marknadsbeskrivning verkligen kan lyfta förståelsen för verksamheten. I årets spaning kan vi konstatera att närmare hälften av årsredovisningarna som vi tittat på helt saknar ett marknadsavsnitt...
Se upp med den röda tråden när allt fler får ordet i börsbolagens årsredovisningar
”VD har ordet” är en av de mest lästa delarna av en årsredovisning, troligtvis till och med den mest lästa. I år har vi på Aspekta som vanligt gått igenom de högst värderade börsnoterade bolagen i södra Sverige, i år 50 stycken, och noterat ett antal trender att ta...
Fem saker som tar din årsredovisning till nästa nivå
Inför vårt webinar om trendspaningar i börsbolags årsredovisningar, gick vi igenom fler årsredovisningar än vad vi någonsin har gjort tidigare. Vi har gjort dessa trendspaningar i flera år och det är intressant att se hur framvagnen ständigt utvecklas. Här är fem...
Digitala Almedalsarenor – fler megafoner än lyssnare
När beskedet kom i slutet av mars om att Almedalsveckan 2020 ställdes in var det väntat. Risken för smittspridning av covid-19 och rådande samhällsrestriktioner innebar att det på många sätt var omöjligt att genomföra. Säkerligen togs beskedet emot med blandade...
Hållbarhet tar plats i delårsrapporterna
Delårsrapporten är ett av de viktigaste verktygen för ett börsnoterat bolags kommunikation. Därför är det betydelsefullt att göra rapporten så kommunikativ som möjligt, inte bara redovisa enligt regelverk. Aspekta gick nyligen igenom ett 50-tal börsnoterade bolags...
Att ta beslut och informera på rätt grunder
Vi vet det alla – hur viktigt det är att fatta beslut och informera på rätt grunder. Särskilt med hänsyn till de föränderliga och oroliga tider vi just nu lever i. En tid då faktabaserad information och välgrundade beslut hindrar rykten och felaktigheter från att...
Nya digitala arenor för fortsatt samhällsdebatt
När Almedalsveckan 2020 ställdes in kom det inte som en överraskning. Det var ett ansvarsfullt beslut av huvudarrangörerna och Sveriges åtta riksdagspartier. Att regioner och kommuner ska prioritera och fokusera på Almedalen under rådande Covid-19 pandemi och dess...
Att leda i kris – internkommunikation vid arbete hemifrån
Coronavirusets (COVID-19) utveckling påverkar vår vardag och hela vårt samhälle. För att hejda sprittsmidningen har kraftiga åtgärder införts med organisatoriska effekter, där alltfler medarbetare arbetar på distans. I samband med kris och oroliga tider är det viktigt...
Är du redo att möta framtida utmaningar?
Inbromsningen i ekonomin är tydlig efter ett antal år av stark tillväxt. Samtidigt är den politiska osäkerheten stor: handelskrig, konflikthärdar, Brexit, ökad polarisering och viktiga valrörelser borgar för att 2020 blir ett både utmanande och spännande år. För...
4 trender du bör känna till om hållbarhetsredovisning
En organisations hållbarhetsarbete kan vara en källa till ökat förtroende och lojalitet och bidra till ökad lönsamhet och ett stärkt arbetsgivarvarumärke. Men möjligheten att uppnå detta förutsätter att intressenterna får en tydlig och trovärdig bild av varför och hur...
