News

Insights

Aspekta utökar partnerkretsen – Sara Lindblad blir ny partner

Som en del i en strategisk satsning på att bredda Aspektas partnergrupp och samtidigt stärka upp den för framtiden, presenteras idag Sara Lindblad som ny delägare. Sara har varit på Aspekta i tre år och har dessförinnan arbetat med kommunikationsrådgivning och...

Tre argument för närvaro på Almedalsveckan 2025

Sommaren känns avlägsen så här i början av mars, men planeringen inför Almedalsveckan 2025 låter sig inte väntas på. Som en av Sveriges viktigaste arenor för samhällsfrågor är Almedalsveckan en unik mötesplats där företag kan bidra i debatten, knyta kontakter och...

EU:s Omnibus-förslag ger ny riktning för hållbarhetsrapportering – eller?

Det rör på sig i Bryssel. I oktober meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att den kommande mandatperioden för EU-kommissionen skulle handla om att stärka Europas konkurrenskraft och minska den administrativa bördan för företag. Som ett svar på...

Arkiv

Dags att ta Public Affairs till en ny nivå

Så kom den efterlängtade dagen, restriktionerna kopplat till coronapandemin hävs och livet börjar återgå till det normala. Så även politiken. Vi förstår om din organisations engagemang i samhällsfrågor och Public Affairs har lagts lite i träda när frågeställningarna...

Årets Matbluff – en kommunikationsbluff

Häromdagen utsågs för sjunde året i rad Årets Matbluff av konsumentföreningen Äkta Vara. För första gången var det dock inte en matbluff som vann – utan en upplevd kommunikationsbluff. När Arla tog priset för sin kampanj Netto-noll klimatavtryck är det således inte...

Aspekta rivstartar 2022 med två nyrekryteringar

Efter ett intensivt 2021 där vi ser stärkt efterfrågan på våra tjänster är vi mycket glada att inleda det nya året med att välkomna två nya kollegor. Sara Lindblad kommer in som rådgivare, skribent och projektledare specialiserad på hållbarhetsfrågor och Public...

Förbered era sociala medier inför Black Friday

I november inträffar en av de största shoppingdagarna under året - Black Friday. Detta är en dag som bidrar med många möjligheter för företag – men hur agerar kunderna om något går fel? Att samhället har blivit alltmer digitaliserat de senaste åren har bland annat...

Välkommen till Aspekta, Fanny Nilsson, byråns nya praktikant

Vem är Fanny Nilsson?Jag heter Fanny och pluggar strategisk kommunikation och digitala medier på Lunds universitet, campus Helsingborg. Jag är projektledare för Samhällsvetarkårens kommunikationskommitté och har tidigare arbetat extra som studentmedarbetare inom...

Varmt välkommen till byrån, Karoline!

Vem är Karoline Matilde Bruun? Jag heter Karoline och bor i Köpenhamn där jag också har studerat marknadsföring och strategisk kommunikation på Copenhagen Business School. Under min studietid var jag utbytesstudent och spenderade en termin på University Dauphine i...

Tips inför kontakten med media

Du trodde att du kunde hantera media. Du krävde att få läsa texten på förhand. Ändå blev artikeln inte alls som du trodde. Och det är bara att inse – alla journalister vinklar en story. En artikel kan inte innehålla allt och måste vinklas för att budskapet ska vara...

Påverkansarbete i ett förändrat landskap

Hur ser rådande klimat ut för samhällsdebatt och ens möjlighet att påverka i viktiga samhällsfrågor? Det är en rimlig fråga att ställa sig nu när de naturliga mötesarenorna blir digitala och de flesta makthavare och beslutsfattare har fokus på att hantera olika...

Fem årsredovisningstips – fem i tolv

Årsredovisningen är ett grundläggande kommunikationsverktyg där ett börsnoterat företag på ett uttömmande sätt kan förklara bolagets affär, produkter, marknad och möjligheter. Trots det ser vi allt för många noterade bolag som väljer att publicera det worddokument som...

4 tips till arbetet med Agenda 2030

I Aspektas senaste kartläggning av de största svenska års- och hållbarhetsredovisningar har vi valt att fokusera på hur bolagen presenterar arbetet med Agenda 2030. Från vår kartläggning kan vi dra flera slutsatser och utifrån dessa skulle vi vilja ge fyra tips till...

Fem saker som tar din årsredovisning till nästa nivå

Inför vårt webinar om trendspaningar i börsbolags årsredovisningar, gick vi igenom fler årsredovisningar än vad vi någonsin har gjort tidigare. Vi har gjort dessa trendspaningar i flera år och det är intressant att se hur framvagnen ständigt utvecklas. Här är fem...

Digitala Almedalsarenor – fler megafoner än lyssnare

När beskedet kom i slutet av mars om att Almedalsveckan 2020 ställdes in var det väntat. Risken för smittspridning av covid-19 och rådande samhällsrestriktioner innebar att det på många sätt var omöjligt att genomföra. Säkerligen togs beskedet emot med blandade...

Att ta beslut och informera på rätt grunder

Vi vet det alla – hur viktigt det är att fatta beslut och informera på rätt grunder. Särskilt med hänsyn till de föränderliga och oroliga tider vi just nu lever i. En tid då faktabaserad information och välgrundade beslut hindrar rykten och felaktigheter från att...

Nya digitala arenor för fortsatt samhällsdebatt

När Almedalsveckan 2020 ställdes in kom det inte som en överraskning. Det var ett ansvarsfullt beslut av huvudarrangörerna och Sveriges åtta riksdagspartier. Att regioner och kommuner ska prioritera och fokusera på Almedalen under rådande Covid-19 pandemi och dess...

Är du redo att möta framtida utmaningar?

Inbromsningen i ekonomin är tydlig efter ett antal år av stark tillväxt. Samtidigt är den politiska osäkerheten stor: handelskrig, konflikthärdar, Brexit, ökad polarisering och viktiga valrörelser borgar för att 2020 blir ett både utmanande och spännande år. För...