News
Insights
Arkiv
Omvandla kritik på sociala medier till förtroende för varumärket
Att teknik, digitalisering och globalisering har påverkat människors beteenden har varit tydligt sedan länge. Med nya beteenden kommer nya kundvanor och inte minst – nya förväntningar. Oftast bygger förväntningarna på att kunden kräver omedelbar tillgänglighet,...
Så hanterar vi den digitala stressen 2023 – en spaning från Aspektas Nytårskur
I veckan kunde vi äntligen, efter lång väntan, återuppliva en av Aspektas mest uppskattade traditioner – Aspektas Nytårskur! 🇩🇰 Nytårskur är en gammal dansk kunglig tradition som syftade till att fira året som har gått och blicka framåt mot det nya året. Traditionen...
”Vi måste berätta historien gång på gång”
I dagarna blev det känt att Thule Group och Fredrik Erlandsson åter hamnade på prispallen i Regis IR Nordic Markets. Aspekta bad Fredrik Erlandsson, ir-ansvarig på Thule Group, om framgångsreceptet: var tydlig och konsekvent, bygg relationer genom kontinuerlig dialog...
Paneldiskussion vid Nationella Redovisningskonferensen på Lunds universitet: Så kan årsredovisningens ”VD har ordet” bli mer spännande och läsvärt
I början av december arrangerade Lunds universitet den Nationella Redovisningskonferensen på Ekonomihögskolan. Under den två dagar långa konferensen var bland annat Aspektas Mikael Sjöblom inbjuden till en paneldiskussion för att prata om ”VD har ordet” i noterade...
Digitalisering och demokratisering av politisk kommunikation ökar möjligheterna för påverkansarbete
När Aspekta arrangerade en lunch på temat politisk kommunikation idag och politiken som nu följer deltog Nils Gustafsson, forskare vid Lunds universitet med fokus på politisk kommunikation och digitala medier, som en av paneldeltagarna. Att ha sitt politiska budskap...
Sociala mediers svårnavigerade landskap kräver en tydlig strategi
LinkedIn, Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, TikTok, Twitch, Reddit – dagens sociala medielandskap är ett hav av möjligheter minst sagt. Men frågan är – hur vet företag var varumärket ska befinna sig? Behöver vi vara överallt? I detta blogginlägg delar vi med oss...
Oro för snedsteg borde inte tysta hållbarhetskommunikationen
Klimatsmart, netto noll, grön, cirkulär, förnybar… Vi på Aspekta är väl medvetna om den snåriga djungel av begrepp som företag står inför när man som bolag ska kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Och givet att hela 85% av alla hållbarhetspåståenden i...
Valrysare i sikte – danskarna går till valurnorna
Den 1:e november är det Folketingsval, och dags för danskarna att rösta fram en ny regering. Det är inte länge sedan vi i Sverige hade en valrysare i Riksdagsvalet och mycket tyder på att det danska valet också kommer att bli spännande. Varför val nu?Till skillnad...
Hållbarhetskommunikation – en lika delar intern som extern angelägenhet
Att göra stora förändringar i bolag kan vara utmanande – inte minst när man ska bygga acceptans och engagemang hos den egna organisationen. Så även när det kommer till omställningen till en mer hållbar affärsverksamhet. Men hur ska man tänka och vad ska man göra för...
Vi hjälper er få koll på det nya politiska landskapet!
I förra veckan startade riksdagens nya arbetsår, och Sveriges nyvalda riksdagsledamöter tillträdde sina poster. I samband med starten fick Andreas Norlén (M) ett förnyat förtroende att fortsätta på posten som talman. Däremot finns ännu ingen regering på plats, utan...
Framtidens årsredovisning – det här ska ditt bolag fokusera på
Vid Aspektas frukostmöte med temat årsredovisningar diskuterade en expertpanel olika trender som formar Framtidens årsredovisning för noterade bolag. I panelen medverkade Eva Carlsvi, partner och styrelseledamot i PWC Sverige, Rosman Jahja, Vice President...
Lär känna Hanna, Aspektas praktikant hösten 2022!
Vem är Hanna Agering Wiahl?Mitt namn är Hanna och jag påbörjar min femte termin på det Beteendevetenskapliga kandidatprogrammet. Jag kommer från Helsingborg, men har bott i Lund sedan utbildningens start. Min praktik pågår under 16 veckor och därmed kommer jag att...
Varmt välkommen till Aspekta, Lukas!
Vem är Lukas Prabert? I våras tog jag en masterexamen i politisk kommunikation vilket har givit en spets till min utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap. Mina fem år på universitetet har utöver media och kommunikation främst präglats av strategi, innovation...
Partiledarnas valkampanj i sociala medier – hur ser de egentligen ut?
I årets valkampanjer har sociala medier kommit att spela en större roll i jämförelse med tidigare val. Partiledarna nyttjar nu sociala medier för att förmedla en bild av deras vardag genom inlägg bestående av bilder, filmer och urklipp från politiska framträdanden och...
Var finns de konkreta lösningarna i valdebatten? 
En spaning om valkampanjernas budskap Med några få dagar till valet kvar, arbetar politikerna in i det sista med att locka väljare. Nya utspel, politiska förslag och kampanjer ska övertyga dem som ännu inte har bestämt sig. Kampanjaffischer med budskap som ”För...
Varmt välkommen, Amanda Nilsson – vår nya medarbetare
Vem är Amanda Nilsson?Jag har nyligen tagit examen från mastersprogrammet i strategisk kommunikation på Lunds universitet. Med en kandidat i beteendevetenskap i bagaget har jag alltid vetat att jag vill arbeta med människor, interaktion och framför allt kommunikation....
Ökade rapporteringskrav med CSRD – förbered er redan nu
Landskapet för hållbarhetsrapportering är under stor förändring. För att underlätta för samhälle och investerare att förstå bolagens hållbarhetsarbete, är nu EU:s nya direktiv CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) under utveckling och väntas träda i...
Klimatomställningen har ett kommunikationsproblem
Ett ständigt aktuellt ämne är den pågående ofantliga utmaning vi står inför – klimatomställningen av hela det svenska och globala samhället. Detta var något som diskuterades flitigt under den gånga Almedalsveckan Mycket av debatten och argumentationen har vi hört...
Tack till Almedalsveckan 2022
Almedalsveckan 2022 är nu över. Efter intensiva dagar fyllda med kunduppdrag, spännande seminarier och intressanta möten är det åter dags att samla tankarna. Aspekta har som vanligt varit på plats, nätverkat och följt diskussionerna inom en rad olika områden...
Demokratiska samtalsarenor under förändring
Almedalsveckan har sedan länge varit ett självklart val för många aktörer och branscher att lyfta samhälleliga frågor i en större kontext. Det är en unik mötesplats då politiska företrädare, intresseorganisationer, näringsliv och andra aktörer träffas, samtalar och...
Aspekta förnyar samarbetet med Region Skåne
PR & kommunikationsbyrån Aspekta har tillsammans med Progress PR fått förnyat förtroende från Region Skåne avseende tjänster inom Public Affairs för en ny upphandlingsperiod. Det nya avtalet inleds den 1 juni och gäller fram till 2024, med möjlig förlängning i...
Är du vår nästa stjärna?
Aspekta söker juniorkonsult Vi söker dig som nyligen avslutat dina akademiska studier och som vill ge dig ut i arbetslivet och ta dig an rollen som juniorkonsult på en växande PR-byrå. Du bör vara en nyfiken och kreativ person som gärna arbetar i team, och som...
Hållbarhetsredovisningen är klar – vad händer nu?
Så börjar rapportsäsongen lida mot sitt slut och alla timmar som lagts ner på att samla in, formulera och prioritera bland budskap, viktiga händelser och stora framsteg på hållbarhetsområdet har mynnat ut i årets hållbarhetsredovisning. Men vad ska ni göra av allt...
Välkommen Thea Axelsson, Aspektas nya praktikant!
Vem är Thea Axelsson? Mitt namn är Thea Axelsson och jag studerar medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Jönköping University, med inriktning marknadskommunikation. Jag tar examen till sommaren och avslutar med verksamhetsförlagd utbildning här på...
Tips inför kontakten med media
Du kände att intervjun gick bra och du bad att få läsa texten på förhand. Ändå blev artikeln inte alls som du förväntade dig. Och det är bara att inse - en artikel kan inte innehålla allt och måste vinklas för att budskapet ska vara relevant för läsarna. En artikel om...
